Tech & zo

‘Facebook accepteert advertenties met nepnieuws voor verkiezingsdag’

Dat Facebook de advertenties niet weigert, betekent waarschijnlijk dat die op 20 maart online waren gekomen. Wel is onduidelijk hoelang ze daarna te zien zouden zijn. Facebook-gebruikers kunnen advertenties rapporteren, waarna het platform ze offline kan halen.

De advertenties zouden tussen de 2500 en 5000 euro kosten en daarmee zouden 418.000 tot 728.000 mensen worden bereikt. Een deel van de berichten zouden specifiek worden geplaatst bij mensen die interesse hebben in bepaalde partijen.

Brandpunt+ trok de advertenties overigens terug, omdat de redactie niet zelf nepnieuws wil verspreiden.

Onderzoek Facebook

Volgens Brandpunt+ zegt Facebook de geaccepteerde advertenties “zeer serieus te nemen”. Tegenover de NOS bevestigt het platform de zaak te onderzoeken. Ook wijst Facebook erop maatregelen te nemen om de verspreiding van onjuiste informatie te bestrijden.

Gisteren werd bekend dat het kabinet in de aanloop naar de komende verkiezingen waarschijnlijk een campagne opzet tegen nepnieuws. Minister Ollongren wil daarmee de burgers bewuster maken van desinformatie en nepnieuws. In de campagne moet bijvoorbeeld worden uitgelegd waarom mensen bepaalde type berichten wel krijgen, en andere niet.

powered by Nos.nl

Related posts

‘Afname gebruikers Facebook kan volgend jaar nog harder gaan’

OnrOzy NL

NOS op 3 Tech Podcast: hoe betrouwbaar is gezichtsherkenning op je telefoon?

OnrOzy NL

Weg vrij voor auto zonder spiegels: ‘Veiliger en beter voor milieu’

OnrOzy NL
Aan het laden....