Tech & zo

‘EU wil maandelijks rapport van techbedrijven over Russisch nepnieuws ’

De Europese Commissie gaat Facebook, Google en Twitter vragen om maandelijkse rapporten over Russische desinformatie, meldt Politico. Volgens de nieuwssite komt dat voort uit een actieplan tegen nepnieuws, dat vandaag wordt gepresenteerd.

De commissie wil de rapporten hebben met het oog op de verkiezingen voor het Europees Parlement in mei. Het is de bedoeling dat de socialemediabedrijven de rapporten van januari tot en met mei uitbrengen.

Bewustzijn creëren

De Europese Commissie wil de rapporten vervolgens ook publiceren om het bewustzijn onder Europese kiezers vergroten van buitenlandse partijen en hoe die proberen de verkiezingen te beïnvloeden. Volgens Politico gaat het expliciet om Russische desinformatiecampagnes. Dat land geldt als een recidivist, die hier op grote schaal gebruik van maakt.

In de rapporten zou moeten worden beschreven hoe techbedrijven politieke advertenties labelen en hoeveel bots en nep-accounts er zijn geïdentificeerd en verwijderd.

Voorafgaand aan de Amerikaanse tussentijdse verkiezingen publiceerde Facebook al verschillende keren over nep-accounts die waren gevonden en verwijderd. Maar dat was op vrijwillige basis en niet maandelijks.

Meer geld

Daarnaast zou de Europese Commissie ook om meer geld gaan vragen voor partijen die in de EU desinformatie bestrijden. Zo moet er een alert-systeem komen om nationale autoriteiten te waarschuwen als ze worden bestookt met nepnieuws. Daarnaast zou StratCom meer geld moeten krijgen, de organisatie die nepnieuws namens de Europese Commissie bestrijdt met de site EUvsDesinfo.

Deze organisatie kwam dit jaar onder vuur te liggen, doordat artikelen van Nederlandse nieuwsorganisaties werden bestempeld tot nepnieuws. Madeleine de Cock Buning, voorzitter van de belangrijkste EU-adviesgroep over nepnieuws, adviseerde daarop de EU geen nepnieuwslijsten meer aan te maken. EUvsDisinfo heeft beloofd dat er geen Nederlandse media meer op de nepnieuwslijst zullen verschijnen.

De NOS heeft Facebook, Google en Twitter om commentaar gevraagd, maar de bedrijven willen eerst de presentatie van de Europese Commissie afwachten voordat ze inhoudelijk reageren.

powered by Nos.nl

Related posts

Apple verdient goed aan duurdere telefoons

OnrOzy NL

Vodafone: storing mobiele netwerk is opgelost, maar herstel kost tijd

OnrOzy NL

Facebook gaat Spaanse voetbalwedstrijden uitzenden in India

OnrOzy NL
Aan het laden....