Tech & zo

Groningse provider in de clinch met politiedatabase om privacy

Telecomproviders zijn verplicht om preventief de naw-gegevens van alle klanten te overhandigen aan de politie. In ieder geval één provider weigert echter om mee te werken, vertelt de directeur van dat bedrijf tegen de NOS. De database waarom het draait is vandaag in het nieuws omdat er niet altijd volgens de regels wordt gewerkt.

“We willen gewoon de garantie dat er goed wordt omgegaan met de persoonsgegevens van onze klanten”, zegt directeur Mark Vletter van Voys, een Groningse provider die zakelijke telefoonverbindingen levert. “Maar die garantie willen ze ons niet geven.”

In de database van het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT) staan de naw-gegevens van alle klanten van telecombedrijven, gekoppeld aan ip-adressen of telefoonnummers. Vletter overhandigt die gegevens bij een concreet verzoek van de politie om een bepaald telefoonnummer of ip-adres. Dat gebeurde dit jaar tot dusver 27 keer. Maar preventief alle data overhandigen doet Vletters bedrijf niet.

Of er ook andere providers zijn die uit privacyzorgen niet meewerken, is onbekend. “Tegen ons zegt het CIOT altijd dat we de enige zijn die moeilijk doen”, aldus Vletter.

De weigering van Voys duurt al zes jaar. “We hebben sindsdien veel brieven heen en weer gestuurd, en het wordt steeds juridischer”, zegt Vletter. Een rechtszaak blijft vooralsnog echter uit. “We denken dat de overheid terughoudend is met het nemen van juridische stappen, omdat als ze hem verliezen, ook andere providers geen gegevens meer hoeven te overhandigen.”

Toezichthouder Agentschap Telecom wil niet zeggen of Voys onderwerp is van onderzoek, omdat de organisatie naar eigen zeggen nooit mededelingen doet over “al dan niet lopend onderzoek naar aansluiting van individuele telecomaanbieders”. Juridische stappen worden toegepast “als wij denken dat dit effectief en efficiënt is om Nederland nu en in de toekomst veilig verbonden te houden”, laat een woordvoerder weten.

Provider Voys zegt te vrezen voor de privacy van zijn klanten. “Uit rapporten blijkt dat de politie er niet netjes mee omgaat. We willen de belofte dat iedereen die met de database te maken heeft, de gegevens op een goede manier behandelt”, aldus Vletter. “Daar hebben we al zeven keer om gevraagd, maar die belofte krijgen we niet.”

Hij wijst erop dat de telecomwet strenge eisen stelt aan hoe bedrijven met de gegevens van hun klanten moeten omgaan. “Daarom zijn we wel verbaasd dat we volgens de overheid de enige provider zijn die moeilijk doet.”

Verplicht

KPN zegt dat het wel gegevens overhandigt aan het CIOT. “Dat is verplicht, als we het niet doen zijn we in overtreding”, aldus een woordvoerder in een schriftelijke reactie. “We gaan ervan uit dat het CIOT zorgvuldig met de gegevens van onze klanten omgaat.” Ook T-Mobile zegt “wettelijk verplicht te zijn gegevens aan te leveren”.

Eerder zei het ministerie van Justitie en Veiligheid zich niet te herkennen in het beeld dat er niet volgens de regels wordt gehandeld. “Er wordt nu jaarlijks een audit uitgevoerd en de verbeterpunten die daaruit voortvloeien, worden opgepakt”, aldus een woordvoerder.

powered by Nos.nl

Related posts

Facebook moet ouders overleden Duits meisje inzage geven in haar account

OnrOzy NL

Startpagina bestaat 20 jaar: ‘Het hoeft niet mooi te zijn’

OnrOzy NL

Homodating-app Grindr doet meer tegen racisme van gebruikers

OnrOzy NL
Aan het laden....